Köpvillkor

Försäljningsvillkor

Om BÅ's skalamodeller:
Företaget har sitt säte i Abbekås. Företagets postadress är Svanvägen 9, 27456 ABBEKÅS.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info[at]basskalamodeller.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort
Pris:

Pris anges som standard inkl moms.

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, fel i lagerstatus mm.

Leveranser och avgifter:
På alla leveranser under 499:- inkl moms tillkommer normalt fraktkostnad på 29:-. Detta gäller enbart inom Sverige.

För leveranser utanför Sverige tillkommer alltid frakt.

Leveranstider:

Varor som vi har i lager skickas oftast nästkommande arbetsdag och har en leveranstid på normal 1-3 dagar i sverige.

Det kan ta ytterligare någon dag för paketen att nå översta delarna av sverige.

Leveranstid på order varor är normalt upp till 4v men ibland längre, om varan är slut hos leverantör. Du blir då informerad via mejl.

Vid besställning av varor som ej är i lager levereras samtliga varor när allt finns i lager. Lagervarorona reserveras så länge.

Betalning:
Du kan välja mellan att betala Klara checkout(faktura, delbetalning, internetbank och kort), Swish handel eller Paypal.
Utlämnande av personuppgifter:

BÅ's skalamodeller delar inga personuppgifter kunden lämnar till tredje part såvida kunden inte uttryckligen gett sitt samtycke till detta.

Vad som avses med personuppgifter:

Detta innefattar personuppgifter så som namn, e-postadress adress, telefonnummer, varor eller tjänster ni köpt såväl som uppgifter som ert besök på vår site automatiskt medger, så som ip-adress, webläsarversion, operativsystem, webadress som dirigerade er till vår site, datum och tidpunkt etc.

Anti-SPAM policy:

BÅ's skalamodeller medverkar ej till att skicka sk SPAM. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation ni initierad samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. Utskick via E-post från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till våran verksamhet förekommer ej. Automatiskt utskick så som nyhetsbrev kan kunden enkelt avregistrera sig från via en länk i e-postmeddelandet.

Återbetalning:

Återbetalning sker normalt via betaltjänsten som kunden betalt med, normalt inom 2v från vi godkänt returen. Vi återbetalar normalt inte fraktkostnaden vid retur då den köpta tjänsten redan utnyttjats.

Returer:
14 dagars returrätt gäller - men se villkor längre ner i detta stycke. Inga returer accepteras utan föregående kontakt via epost.

När vi givit klartecken till retur skickar kunden varan för egen räkning tillbaka till BÅ's skalamodeller.

Varorna skall packas så att de ej skadas under returtransporten, kunden ansvarar att dem kommer åter oskadade.

Returer får normalt enbart skickas med DHL.

Lämpligt bör en tjänst där försändelsen är försäkrad samt spårbar väljas. BÅ's skalamodeller kan hjälpa till med returetikett med DHL för 149kr. Du får då en returetikett hem i brevlådan att klistra på. Denna tjänst gäller enbart i Sverige.
Fellevererade varor tas normalt åter utan några kostnader, dock skall BÅ's skalamodeller kontaktas via epost innan retur för retur etikett

BÅ's skalamodeller löser normalt inte ut några paket skickade med andra leverantörer till ombud. Inte heller om paketet måste lösas ut mot betalning.

Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

Ej utlösta paket:
Försändelser som inte hämtas ut på utlämningsstället det ankommit till returneras vanligtvis efter 14 dagar.

Om detta uppstår faktureras kunden för våra omkostnader f.n på 500kr.

Har du ångrat ditt köp eller beställt fel vara? Lös ut paketet ändå och skicka tillbaka det med DHL. Det blir garanterat billigare.

Förhandsbokning:

Vid en förhandsbokning binder du dig att fullfölja köpet. Dvs en förhandsbokad vara kan inte avbokas, återbetalas eller liknande innan leverans under några omständigheter. 

På vissa förhandsbokar tar BÅ's skalamodeller ut en bokningsavgift som ska betalas vid bokningen. Resterande avgift förhands faktureras och ska vara betald innan varan skickas. Den erlagda bokningsavgiften återbetalas inte.

Ansvarsbegränsning:
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
 Information om Cookies:
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Ändringar till de Allmänna Villkoren:
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval:
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.